Iedere twee jaar wordt er onder archieven een onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de dienstverlening. Keer op keer scoorden wij daarmee zeer hoog. In september en oktober hebben 189 van onze bezoekers opnieuw de vragenlijst ingevuld. Het moment maakte het spannend: vlak na de introductie van onze website, waarvan we wisten dat nog niet alles optimaal werkte.
Dat bleek meteen een flinke test. De uitkomst valt niet mee. Onze bezoekers waarderen ons nu met een 6, waar dat twee jaar geleden nog een 8,2 was. Dat verschil is vooral te wijten aan de waardering van onze nieuwe website. We zijn ons bewust van de grote verschillen tussen de nieuwe en de oude website, maar dat de waardering zoveel lager zou zijn heeft ons verrast. Het valt ons eerlijk gezegd zwaar tegen. We gaan er alles aan doen om door verbeteringen en voorlichting de tevredenheid van onze bezoekers terug te brengen naar het niveau van twee jaar geleden.
We worden hierbij geholpen doordat er in de opzet van de kwaliteitsmonitor veel ruimte is voor opmerkingen. De invullers van de vragenlijst hebben daar uitgebreid gebruik van gemaakt (ruim 120 opmerkingen). Veel dank daarvoor! Dat geeft ons goed inzicht in de pijnpunten en we nemen dit heel serieus. We zien dat sommige problemen die genoemd worden ondertussen al zijn opgelost (zoals het downloaden van akten). Ook zien we zaken, waar wij niets aan kunnen wijzigen (zoals het parkeerprobleem).
Veel van de opmerkingen hebben betrekking op de website. Waar mogelijk gaan we met jullie tips aan de slag. Zo zullen we de hulpteksten op een logischer plek gaan aanbieden, wat het zoeken vergemakkelijkt. Medio 2016 zullen we de problemen die onze bezoekers hebben genoemd aangepakt hebben. Bij elke verbetering laten we dat via de website aan jullie weten.
Onze website is gebouwd vanuit een ander concept dan onze oude website. Daar moeten we allemaal aan wennen. Dat is logisch. Om dat wennen makkelijker te laten verlopen gaan we de komende maanden instructiebijeenkomsten houden voor iedereen die daarvoor belangstelling heeft. We hebben het gebruik van de website op die manier al aan vele bezoekers uitgelegd en de reacties waren altijd positief. Tijdens deze bijeenkomsten kun je alles vragen en (graag zelfs) suggesties doen. Je zult zien dat alles nog steeds vindbaar is, maar misschien moet je op een iets andere manier zoeken. Een kwestie van wennen? We weten nu dat dit minder vanzelfsprekend gaat dan we dachten. Maar we gaan er alles aan doen om ervoor te zorgen dat onze bezoekers weer net zo graag bij ons informatie komen zoeken als daarvoor. We hopen dat je ons hierbij helpt.
In januari komen we met meer informatie over de bijeenkomsten. In onze nieuwsbrief, sociale media en op de website zullen we ze aankondigen. We zien je dan graag!