Onze huisregels

11
02-12-2014
  • huisregels
  • bezoekersinfo
  • studiezaal

Studiezaal 1_klein Algemeen
  • De studiezaal is open op dinsdag en vrijdag van 09:30 tot 17:00. Je hebt dan toegang tot de publieksruimten.
  • Meld je bij de receptie, dan helpen we je verder. Aan het bezoek zijn geen kosten verbonden.
  •  
  • In de entreehal bevindt zich een garderobe met afsluitbare kluisjes. Het is niet toegestaan om jas en/of tas (ook niet voor een laptop) mee te nemen in de studiezaal. Het archief is niet aansprakelijk voor verlies van of schade aan je eigendommen.
  • Het archief is rookvrij.
  • Afgezien van een blindengeleidehond worden huisdieren niet toegelaten in het archief.

In de studiezaal
  • De medewerkers in de studiezaal geven antwoord op je vragen en helpen bij het vinden van de juiste weg in de studiezaal. Zij verrichten geen onderzoek.
  • Wij verzoeken je in de studiezaal zoveel mogelijk in stilte te werken. Als je wilt overleggen gebruik dan het zitje in de hal of de kantine.
  • Eten en drinken is mogelijk in de kantine op de eerste verdieping.
  • Het gebruik van telefoons is toegestaan zolang andere bezoekers er geen last van hebben. Zet daarom je telefoon op tril- of stiltestand. Telefonische gesprekken voer je niet in de studiezaal. Gebruik een koptelefoon of earplugs om muziek te luisteren en op een volume dat geen overlast oplevert  voor de overige bezoekers.

Aanvragen van stukken
  • Het aanvragen van documenten uit archieven en collecties gebeurt online. Wanneer je in de databank hebt gevonden wat je zoekt, zie je onder het desbetreffende inventarisnummer een knop 'reserveer'. Vul daarna de gevraagde gegevens in.
  • Je aanvraag wordt zo snel mogelijk verwerkt. Houd wel rekening met wachttijd.
  • Een half uur voor sluitingstijd worden geen er documenten meer uit het depot gehaald.

Raadplegen van stukken
  • Het spreekt vanzelf dat je de documenten die je ter inzage krijgt, zorgvuldig behandelt. Gebruik een potlood als je aantekeningen maakt.
  • Archiefstukken en collecties die op microfiche staan of waarvan scans op de website staan, krijg je niet meer in handen. Ben je ervan bewust dat Regionaal Archief Tilburg steeds meer (oude) archieven digitaliseert die je vanuit thuis kunt raadplegen.
  • Lever bij het indienen van een nieuwe aanvraag de andere documenten in.
  • Documenten die je niet meer nodig hebt lever je in bij de balie. Tien minuten voor sluitingstijd willen we alle aangevraagde documenten bij de balie hebben.
  • Voor het raadplegen van microfiches is het verplicht een insteekkaart te gebruiken. Je vindt de insteekkaarten in een bakje op de microfichekasten.

Fotograferen 
Regionaal Archief Tilburg stimuleert het gebruik van telefoon of camera om reproducties te maken. Dat is beter voor de originelen en voor de documenten.
Er zijn wel een paar regels: 
  • Het gebruik van flitslicht en handscanners is verboden.
  • Het materiaal mag niet beschadigd worden tijdens het fotograferen.
  • Het materiaal dient openbaar te zijn en vrij van copyright.

Reproducties
Fotokopieën van microfiches kun je zelf maken met de daarvoor bestemde readerprinters. De kosten per kopie zijn € 0,50 (A3 of A4).
Verzoeken voor fotokopieën van documenten kun je indienen bij de balie in de studiezaal. De kopieën worden door een medewerker gemaakt. Je kunt ze direct of bij je vertrek afrekenen. De kosten per kopie zijn € 0,50 (A3 of A4). Na het maken van de fotokopieën krijg je de documenten terug.
Vanwege de kwetsbaarheid van een groot aantal documenten, worden er geen fotokopieën gemaakt van:
  • documenten die ouder zijn dan 1600
  • charters (perkament) en andere stukken van perkament en/of zegels
  • gekleurde afbeeldingen
  • alle documenten, die materieel niet in goede staat verkeren
  • ingebonden registers, delen en banden uit archieven en collecties
  • documenten die groter zijn dan A3-formaat
  • documenten die niet openbaar zijn of waar auteursrechten op rusten
  • boeken die dateren van voor 1900 en boeken waarvan de band het niet toelaat
  • Tarieven kun je opvragen bij de balie of via de website

De kantine
De kantine, op de eerste verdieping, is voor bezoekers open tijdens de openingstijden. Je kunt er koffie, thee of chocolademelk krijgen zonder kosten. In de kantine zijn geen etenswaren te koop.
Voor mensen die slecht ter been zijn is er een lift naar de eerste verdieping.

Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
De AVG (per 25 mei 2018) verplicht ons om zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan. We hebben een privacybeleid dat hiermee rekening houdt.

Klachten
Heb je een klacht, wend je tot een van de medewerkers. Je kunt je klacht ook e-mailen naar info@regionaalarchieftilburg.nl of schriftelijk richten aan Regionaal Archief Tilburg, Postbus 4265, 5004 JG Tilburg.

Indien de aard van je onderzoek het vereist, kan van de regels worden afgeweken na schriftelijke toestemming van het hoofd archief.

Contact en informatie
sluit Hulp nodig?
We helpen je graag van maandag t/m vrijdag van 10:00 tot 16:00 en van 19:00 tot 22:00 uur via chat.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag wel stellen via een e-mail naar info@regionaalarchieftilburg.nl.

sluit Online op dit moment
chatOnline -
Stel een vraag