Vanaf augustus 2018 kun je via de website van Regionaal Archief Tilburg online archiefstukken aanvragen.
Hoe vraag je iets online aan?
Via de knop
'zoek in archieven' kom je bij het overzicht van alle archieven die Regionaal Archief Tilburg beheert. Je kunt hier zoeken op een specifiek onderwerp, zoals bijvoorbeeld een straatnaam of een besluit van de gemeente. Wil je eerst meer weten over het zoeken in archieven,
lees dan onze uitleg hierover.
Wanneer je hebt gevonden wat je zoekt, zie je onder het desbetreffende inventarisnummer een knop 'reserveer'.
Als je op reserveer klikt, krijg je een pop-up waarmee je je reservering kunt plaatsen. Vul je naam en e-mailadres in en geef aan wanneer je het stuk wilt komen bekijken.
Hou rekening met onze openingsdagen, alleen op dinsdag en op vrijdag kunnen stukken ingezien worden!
Je kunt meerdere stukken uit hetzelfde of uit een ander archief aanvragen. Dit doe je door te kiezen voor 'selecteer meer bestanden' naast de knop om je reservering definitief te maken. Je krijgt een automatisch e-mailbericht met je reserveringsverzoek.
Het is belangrijk even te checken waar de archiefstukken die je wil bekijken zich bevinden. Dit kan je zien bij het kopje 'fysieke beschrijving'. Regionaal Archief Tilburg heeft twee depots: een bij de studiezaal (Kazernehof) en een extern depot (Goirkestraat). Stukken die uit het externe depot worden aangevraagd hebben een langere wachttijd, namelijk vijf werkdagen.
Deze stukken kunnen wel online aangevraagd worden, maar kunnen niet binnen 1 á 2 dagen ingezien worden. Wanneer je stukken vanuit ons externe depot hebt aangevraagd, zal je een extra email ontvangen wanneer deze in de studiezaal in te zien zijn.
We horen graag wat je van deze service vindt. Laat het ons weten aan de balie of in een reactie hieronder.