We scoren een 8 in het onderzoek naar onze dienstverlening

6
08-01-2020
  • enquete
  • dienstverlening
  • kwaliteitsmonitor

084767 BN de Stem Johan van GurpIn 2019 vroegen we de bezoekers op de website en in de studiezaal hun mening te geven over onze dienstverlening, onze sociale media en onze website. Met de uitslag daarvan zijn we zeer  tevreden: onze bezoekers geven ons een 8 als gemiddelde score. 


Foto: BN de Stem, Johan van Gurp, 1974

Iedere twee jaar doen wij een dergelijk onderzoek, dat landelijk onder archieven wordt gehouden. Deze Kwaliteitsmonitor geeft ons een goed inzicht in de verbeterpunten. Door dit onderzoek elke twee jaar te doen, zien we of we de verbeterpunten uit het vorige onderzoek goed hebben opgepikt en verbeterd. 

Met het  eindcijfer van een acht  geven  onze gebruikers aan dat ze  tevreden zijn. 
“Alles wordt heel duidelijk gecommuniceerd en snel beantwoord per mail.” 

“Ik raadpleeg vaak verschillende digitale archieven maar dit is toch wel de beste. Duidelijk, gebruiksvriendelijk en uitgebreide informatie en downloadmogelijkheden. Met andere woorden een perfecte site!” 

“Ik vind dat het archief zich heel goed inzet op de diverse sociale media, daar kunnen andere archieven nog een puntje aan zuigen!” 

Maar  ook  zijn er opmerkingen van andere aard. Er is een verzoek om meer oude foto’s en een opmerking dat foto’s ineens niet meer te vinden zijn. Dit klopt, door de auteurswet zijn we veel voorzichtiger geworden in het vrijgeven van beeldmateriaal. We zouden wel anders willen, maar zijn aan handen en voeten gebonden. 

Een veel gehoorde klacht is die over de microfiche-apparatuur:  deze is kapot en/of geeft een  slechte leesbaarheid van de fiches. We hebben goed nieuws: we zijn bezig met nieuwe apparatuur! 
We krijgen veel complimenten over de zeer uitgebreide beschikbaarheid van gedigitaliseerd materiaal, maar ook zijn er mensen die ruimere openingstijden van de studiezaal willen. We lieten eerder al weten dat het bezoek aan de studiezaal wéér gedaald is (13% ten opzichte van 2018,  in totaal 1794 bezoeken), terwijl het bezoek aan de website wéér gestegen is  (339.000 bezoeken). We snappen dat mensen graag langs komen, maar daarmee kunnen we minder tijd aan onze online bezoekers besteden en die vinden even zo belangrijk. 

Er zijn opmerkingen over de onduidelijkheid van de nadere toegangen. Daar zijn we ons al een tijd van bewust en ook daarover hebben we goed nieuws: we zijn hard bezig deze via de website veel duidelijker te tonen. Dat gaat niet lang meer duren, dus graag nog even geduld hiervoor! 

Een aantal mensen  vraagt  om scannen-op-verzoek. Andere archieven bieden deze dienst al aan en ook bij ons zijn de stappen al gezet om dat in te voeren. Ook hiervoor dus nog even geduld, het komt eraan! 

Een overzicht van de beschikbare bronnen wordt niet gevonden. Het is er wel, maar het wordt niet altijd gevonden (hoewel het één van onze meest bekeken webpagina’s is). Ook willen sommige mensen meer uitleg bij het zoeken. In 2020 gaan we korte instructievideo’s maken om precies die uitleg te geven:  over stamboomonderzoek, zoeken in archieven, nadere toegangen  etcetera. 

Wat er uitspringt, is dat onze bezoekers het meest van alles belang hechten aan de hoeveelheid beschikbare gedigitaliseerde bronnen op de website. Daar trekken we al jaren heel hard aan en dat blijven we in 2020 op grote schaal doen. 

We gaan ons zeer uitgebreid buigen over de resultaten van het onderzoek en waar mogelijk en wenselijk komen we met oplossingen, zodat onze bezoekers nóg meer  tevreden  over ons zijn.  Over elke aanpassing zullen we een bericht plaatsen op de website.

Veel dank aan degenen (183 personen in totaal) die aan het onderzoek hebben meegedaan. Het levert ons zeer waardevolle informatie op, waarmee wij onze online en offline dienstverlening kunnen verbeteren. 

Al eerder schreven we over de Kwaliteitsmonitor uit  2017,   2015,   2013  en   2011.

Reageren

Contact en informatie
sluit Hulp nodig?
We helpen je graag van maandag t/m vrijdag van 10:00 tot 16:00 en van 19:00 tot 22:00 uur via chat.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag wel stellen via een e-mail naar info@regionaalarchieftilburg.nl.

sluit Online op dit moment
chatOnline -
Stel een vraag