Afgelopen vrijdag was het archief uitgenodigd om een workshop te geven tijdens een symposium op de Fontys Lerarenopleidingen Tilburg Geschiedenis (FLOT). Tijdens het symposium stond centraal hoe de leraar geschiedenis anno 2024 tijdens de les gebruik kan maken van primaire (historische) bronnen.
De docent geschiedenis in het voortgezet onderwijs heeft, naast de leidende geschiedenismethode, vaak behoefte aan bronnenvoorbeelden om historische thema’s beter (en soms genuanceerder) te belichten. Hiervoor hadden enkele leraren vakdidactiek van de FLOT Geschiedenis dit symposium georganiseerd om studenten (aanstormende leraren) kennis te laten maken en te enthousiasmeren met wat er zoal te vinden is aan primaire bronnen voor in het klaslokaal. De focus lag voornamelijk op regionale bronnen en zodoende was o.a. Regionaal Archief Tilburg uitgenodigd als samenwerkingspartner voor het onderwijsaanbod van de, stagelopende, Tilburgse studenten van de FLOT. Tevens werden studenten tijdens deze bijeenkomst op de hoogte gebracht van recente vakdidactische ontwikkelingen rondom het werken met bronnen in de klas, erfgoededucatie en andersoortig omgevingsonderwijs.
De dag begon met een workshop van VGN KLEIO, die werd gegeven door twee gedreven geschiedenisdocenten Koos Sikkema en Laurin Thole. Beide werkzaam aan de Groningse scholengemeenschap CSG Wessel Gansfort. Allebei stuitten zij vaak op veel ‘Randstedelijke’ bronnen in de geschiedenismethode, maar hoeveel kan de leerling buiten de Randstad daarmee? Daarom bouwen zij op het moment samen aan een ambitieus, regionaal gericht, bronnenapparaat waar de ‘regionale’ geschiedenisdocent inspiratie kan opdoen en van gebruik kan maken. Tijdens hun workshop werd uitgelegd hoe deze database ingezet en gebruikt kan worden aan de hand van interactieve werkvormen voor in de klas en groepsgesprekken.
Na de pauze was het de beurt aan Astrid de Beer en Martijn van Bommel vanuit het archief om een workshop te geven. Eerst werd de studenten, kort, de werking en noodzaak van een archief uitgelegd om vervolgens over te gaan tot het werk van een historicus binnen een archief. Astrid en Martijn hebben beide onderzoek gedaan, aan de hand van egodocumenten, naar de Tweede Wereldoorlog. Zij lieten in hun workshop zien dat meerdere perspectieven (meerstemmigheid) en de plaats van de historische actor (standplaatsgebondenheid) vaak een ‘grijze’ en genuanceerde geschiedschrijving oplevert. Met deze kennis moesten de studenten zelf aan de slag en werd hen de opdracht gesteld om de begrippen meerstemmigheid en standplaatsgebondenheid in lesvorm te gieten voor de VMBO-leerling. Tijdens een afsluitende discussie werden de resultaten vervolgens besproken.