Zeer tevreden met uitslag onderzoek dienstverlening

6
25-02-2025
  • kwaliteitsmonitor
  • dienstverlening
  • enquete
BrabantinBeelden Hoera

Ruim 150 mensen deden in 2024 mee aan een onderzoek over onze dienstverlening. En met de waardering die we daaruit kregen zijn we dik tevreden! Onze medewerkers werden gewaardeerd met een 9,2 (gemiddeld 8,7), iets waar we enorm blij mee zijn!

Dit onderzoek, de Kwaliteitsmonitor Dienstverlening onder archieven, wordt om de paar jaar gehouden. Tientallen archieven in Nederland doen hieraan mee, wat het mogelijk maakt de scores te vergelijken. De uitkomst van dit onderzoek laat verbeterpunten zien. We gebruiken dit om onze dienstverlening nog meer te laten aansluiten bij de wensen van de gebruiker. Zo blijft Regionaal Archief Tilburg steeds in ontwikkeling.

Een paar opvallende cijfers
Bijna driekwart van de deelnemers aan het onderzoek bezoekt de website en geeft die een 8,1 voor gebruiksvriendelijkheid (7,8 gemiddeld). Het aanbod aan archieven en collecties via de website wordt zeer gewaardeerd. Hiermee staan we in de top drie net achter het BHIC en West-Brabants Archief. Brabantse archieven doen het dus goed met het digitale aanbod! Ook de mogelijkheden voor online hulp krijgt een hoog cijfer, een 8,2 (7,8 gemiddeld). De chat is niet meer weg te denken uit onze dienstverlening.

Mensen vragen hulp via de studiezaal (de balie), email, telefoon, chat en sociale media. Opvallend is het cijfer van een 9 voor info via de telefoon (8,3 gemiddeld). Ook weer een compliment voor onze dienstverleners.

Bij scannen op verzoek zien we ook iets opvallends. Slechts 10,4 % van onze online gebruikers heeft op eigen verzoek stukken laten scannen, tegen 23 % gemiddeld in andere archieven in Nederland. 14,9 % zegt niet bekend te zijn met die service bij ons (tegen 13,5 % onbekendheid elders).
Degenen die wel bekend zijn, waarderen onze service met een 9,1 (8,9 gemiddeld).
Moeten we de mogelijkheid van scannen op verzoek bekender maken of ís er gewoon al heel veel gescand?

Veel respondenten hebben ook opmerkingen achtergelaten bij het onderzoek, waarvoor veel dank! De kleur van de letters op de website kan verbeterd worden. De zichtbaarheid van externe websites als de Krantenbank kan beter (zijn we ons van bewust). De indeling van de homepage kan beter en een overzicht van wat er precies in de genealogische database zit, wordt niet makkelijk gevonden.

We nemen alle opmerkingen mee in de verdere ontwikkeling van de website. Dit jaar gaat er al heel veel aangepakt worden, dus dan hopen we een aantal opmerkingen bij de volgende kwaliteitsmonitor niet meer tegen te komen.

Dank aan degenen die hebben meegedaan aan dit onderzoek. Het houdt ons scherp. En uiteraard hoef je niet tot de volgende Kwaliteitsmonitor te wachten als je een dringende opmerking hebt. Via info@regionaalarchieftilburg.nl kun je ook van je laten horen.

Foto: uit BrabantinBeelden, still uit een gifje dat via Whatsapp te versturen is.

Reageren

Contact en informatie
sluit Hulp nodig?
We helpen je graag van maandag t/m vrijdag van 10:00 tot 16:00 en van 19:00 tot 22:00 uur via chat.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag wel stellen via een e-mail naar info@regionaalarchieftilburg.nl.

sluit Online op dit moment
chatOnline -
Stel een vraag